Cu bebe de 5 luni la Londra

Acum când bebeluşul nostru a crescut, Crina are deja 10 luni, ne dăm seama cât de uşor era să călătorim înainte să începem diversificarea. Nu de puține ori am auzit sfaturi de la prieteni, „să punem mâna” să luăm bilete cât e bebe mic şi tare bine am făcut că i-am ascultat. Nu înseamnă că nu se poate călători şi după, dar e foarte simplu când hrana este doar lapte şi e păcat să nu profiți.

Când avea Crina 5 luni am cumpărat bilete de avion către Londra. Am ales destinația pentru că avem mai mulți prieteni stabiliți acolo şi ni s-a părut o idee bună să îi vizităm. Idee bună a şi fost, însă cum eu nu mai fusesem la Londra până atunci, am fost puţin şocată de cât de mare este oraşul şi de cât de mult ne-am plimbat în fiecare zi, pe jos, cu busul, cu metroul sau cu maşina. Nu a fost deloc rău căci am şi slăbit de la atâta mişcare. 😂

Ne-am setat de la început aşteptările conform cu datele problemei şi nu am avut un itinerariu încărcat, iar faptul că am fost flexibili şi relaxați în legătură cu programul ne-a ajutat mult. Oricum, nu cred că se poate altfel cu un bebeluş.

Zborul Bucureşti-Londra a fost la ora 6 dimineața, vineri, pe 2 noiembrie 2018. Deşi am avut doar bagaje de cabină, a fost de ajuns. Am reuşit să plecăm spre aeroport fără prea mult plâns, cu copil dormind în maşină, care s-a trezit când l-am luat în Manduca şi a ațipit fix la security când a trebuit să îl scot din „harnaşament” 😂, cum mi s-a cerut. Din fericire, era prea obosit ca să facă scandal şi a adormit imediat la loc. Pentru această excursie de 5 zile am ales să luăm doar sistemul de purtare Manduca XT cu noi, fără căruț, mai ales că la 5 luni Crina ar fi trebuit sa stea doar în landou şi eventual în scoică câte maxim 2h, apoi pauză (aşa cum scrie la carte), deci doar ne-am fi complicat existența. Fiind primul zbor cu ea am fost destul de stresată mai ales că la decolare şi aterizare trebuia să sugă de la sân ca să evităm să i se infunde urechiile, iar ea deja nu mai suporta să nu vadă ce se întâmplă în jur. Primul zbor a fost un real succes, a stat cuminte şi la decolare şi la aterizare, dar numai eu ştiu câte cântecele i-am cântat şi cât am vorbit ca să îi atrag atenția. Ţin minte că eram şi în mijlocul unui puseu de creştere şi cu toate astea a şi dormit ín avion, yuhu! Se pare că am avut noroc că am zburat dimineața căci la întoarcere a fost dezastru 😂, dar despre asta aflați mai târziu.

Am aterizat pe Stansted, aeroport ales ca să ajungem mai uşor la prietena noastră Cristina unde urma să stăm câteva zile. Am fost şocați de coada la care a trebuit să aşteptăm pentru passport control, în jur de 40 minute. Dacă am fi avut copil mai mare, de peste 12 ani, am fi putut trece cu paşapoartele electronice pe la porțile cu sistem de recunoaştere facială, însă nu era cazul şi am ieşit de acolo un car de nervi. Coada era plină de familii cu copii mici, deci nu am fi putut să tăiem coada pe acest motiv. Într-un final am scăpat şi am plecat spre gară, în care se ajunge din fericire direct din aeroport. Am mers cu Stansted Express cam 30 de minunte, timp în care Crina a mâncat, a stat cu picioarele în sus pe masă 😂 şi s-a bucurat de priveliştea de pe geam. Apoi am coborât din tren, ne-am întâlnit cu Cristina şi am mai luat busul câteva stații până în Stamford Hill. Pentru transport am ales să plătim fiecare călătorie pe loc cu cardul contactless, preț similar cu cel pe care l-am fi avut cu Oyster şi astfel nu am avut stresul reîncărcării cardului. Un card Revolut este o varianta excelentă.

După ce ne-am odihnit puțin, am plecat în oraş. Aveam de mers nici mai mult nici mai puțin de 26 de stații de autobuz până în zona Tower of London. 😱 Deşi stațiile sunt scurte şi de multe ori Crina a dormit foarte bine în Manduca în timpul călătoriilor cu busul, după câteva zile drumul respectiv devenise destul de obositor. Noroc că erau multe de vizitat şi mai aproape de noi. Da, am stat destul de departe de centru dar partea bună e că eram chiar în mijlocul unui cartier de evrei (Ultra Orthodox Jews) şi la fiecare plimbare era foarte interesant să le admirăm stilul de viață, altfel probabil că nu am fi avut şansa să îi vedem. Sigur că pentru cine are ocazia să stea mai în centru recomand aşa, mai ales cu bebe mic. E bine de menționat că busurile au loc special pentru căruț, deci se poate călători foarte bine şi aşa.

În acea după-amiaza de vineri ne-am plimbat, am admirat Tower Bridge şi împrejurimile, apoi am plecat spre un restaurant vietnamez unde am mâncat foarte bine şi unde am schimbat-o pe Crina în baie, pe o „masă de înfăşat” improvizată din două scaune. 😁

Trebuie sa menționez că am avut o perioadă de 3 luni în care Crina a primit şi supliment de lapte praf, câte 30-60ml la 3h (doar ziua), deci practic în această excursie am văzut şi cum e să mergi cu termos şi biberoane după tine. Se poate călători foarte bine şi aşa. 😊 Mai stresant a fost că îi dădeam suplimentul din sondă de alimentație lipită de sân (un fel de sns improvizat) ca să evit biberonul, dar şi aşa zic eu că ne-am descurcat foarte bine.

Zilele următoare au arătat astfel: trezit în jur de ora 8, mâncat de dimineață, jucat cu Crina, apoi somn în pat de la 10 la 11 şi plecat din casă pe la 12. Următoarele somnuri erau în Manduca, cu pauze de dezmorțit cam la 2h.

Pentru că am vrut o experiență altfel, ne-am lăsat conduşi de Cristina şi prin zonele „la modă” la ora actuală din Londra, mai departe de zonele turistice, ca să simțim puțin din ce înseamnă să locuieşti acolo. Astfel, sâmbătă am vizitat Broadway Market, am mâncat acolo şi ne-am plimbat prin împrejurimi de-a lungul unui canal (Regent’s Canal), unde lumea iese la jogging, merge cu bicicleta sau plimbă animalele de companie. Apoi, după ce am vizitat Hackney City Farm peste care am dat din întâmplare, am luat metroul şi am ajuns în celebrul cartier Notting Hill. Am admirat casele şi am vrut să mâncăm într-un pub, însă era meci de fotbal şi ar fi fost prea zgomotos pentru bebe aşa că am decis să plecăm spre casa noastră unde oricum urma să înceapă o petrecere pentru Halloween, deci nu avea sens să ne mai lungim.

Seara am socializat cu prietenii Cristinei, Crina a dormit în Manduca şi nu foarte târziu ne-am băgat în pat ca să fim fresh a doua zi.

Duminică dimineață, după masă şi un prim somn, am plecat spre Columbia Flower Road, unde foarte mulţi londonezi îşi încep a doua zi de weekend. Am admirat multe tipuri de flori şi ne-am delectat cu ofertele strigate în gura mare de florari. Nu am luat flori pentru că nu voiam să le cărăm după noi, însă ne-a plăcut foarte mult atmosfera şi experiența. Am plecat apoi spre centru, cu o oprire la Brick Lane Beigel Bake, unde au probabil cel mai bun beigel din Londra, daaar noi nu ştim pentru că nu am apucat să luăm. 😂 Era o coadă de aproximativ 20 de metri aşa că am plecat mai departe şi am luat masa la The Water Poet, un pub specific englezesc cu mâncare foarte bună. Am hrănit şi am schimbat copilul, ne-am întâlnit cu prietenii noştri Pink şi Alex şi am plecat să mai admirăm câteva obiective. Aşadar am mers la St. Paul’s Cathedral, apoi am traversat Tamisa pe Millenium Bridge si am vizitat Tate Modern Art Gallery. Apoi am mers de-a lungul apei şi ne-am oprit la o terasă pentru o ciocolată caldă şi schimbat copil. După pauză am mers la London Eye şi apoi am luat-o cu metroul spre casă. Ce minunată e Londra la ceas de seară şi câte mii de paşi am făcut noi! Păi cum să nu slăbeşti?! 😂

Luni am plecat singuri de acasă căci Cristina mai trebuia să şi lucreze. 😊 Ne-am întâlnit cu Pink şi Alex şi am vizitat împreună Tower of London. Crina cred că a fost impresionată cel mai mult de bijuteriile coroanei că prea le admira 😂. Foarte interesant tot ce povestea ghidul, e greu de digerat totuşi ce făceau oamenii în vechiile timpuri, mă refer la pedepse şi violență. Oricum, Tower of London is a must atunci când vizitezi Londra. După ce am savurat un tradițional Fish&Chips ne-am plimbat cu vaporul pe Tamisa până am ajuns la cea mai turistică zonă. Acolo am admirat Big Ben, care din păcate era acoperit căci se lucra, şi Westminster Abbey, după care am plecat în plimbare spre Buckingham Palace. După o luuungă plimbare am ajuns şi am alăptat copilul lângă monumentul din fața palatului. Am alăptat eu peste tot, însă aici mi s-a părut de menționat, căci monumentul conține şi o statuie care reprezintă o mamă alăptând, deci eram chiar din context. 😂 Aici s-a întregit gaşca, a venit şi Cristina după noi şi am plecat apoi cu metroul până la Cove Garden, cu gândul să mâncăm la unul dintre restaurantele Dishoom. Nu am avut succes căci mereu e coadă la intrare aşa că am mâncat o pizza foarte bună pe Oxford Street. Ne-am oprit apoi într-un pub, fetele la bere înăuntru şi băieții afară căci Crina dormea la tatăl ei în brațe şi apoi am plecat cu metroul către casă.

Marți ne-am trezit şi ne-am făcut bagajele căci în jur de ora 15 urma să plecăm spre aeroport. Am mâncat şi după somn, deci pe la 12, am plecat să admirăm St. Pancreas Train Station şi am reuşit să luăm prânzul la Dishoom King’s Cross. Recomand din suflet! Mâncare bună, personal prietenos şi, cel mai important, foarte child friendly! La ora prânzului erau la mese în jur de 8 bebeluşi numărați de mine, în brațele mamelor sau în scaune de masă.

După ce am mâncat am plecat spre casă să luăm restul de bagaje şi am apoi am plecat spre aeroport. Am luat din nou trenul şi am prins o coadă enormă la security la aeroport. Trebuie menționat că este cel mai strict security pe care l-am văzut vreodată, ne-au controlat toate bagajele la sânge şi inclusiv au testat apa din termos. Pe mine m-au pus să scot copilul din Manduca şi să intru cu totul în scanner. Pentru că nu avea cine să țină bebeluşul, i l-am dat tipului de la security, un om mare ca un munte care a început să se maimuțărească în secunda doi, spre deliciul mulțimii: „Hello little baby, do you want to press the button for mommy?” 😂 Cum oricum eram cam la limită cu timpul, după ce am scăpat de ei am „fugit” rapid spre poartă. Deja nu mai era coadă şi în câteva minute urma să se închidă, deci am ajuns la limită. Ne-am instalat în avion, am hrănit copilul şi ne-am pregătit de aventură. La decolare a fost ok dar Crina a fost agitată tot zborul şi nu a putut să doarmă, deşi am decolat la 20:30 ora Londrei şi urma să aterizăm la 23:55 ora Bucureştiului, deci foarte târziu pentru ea care se culca de noapte în jur de ora 21:30. Cu jumătate de oră înainte de aterizare am testat schimbatul în baia de avion, cam greu dar nu imposibil. Apoi, chiar când Crina a reuşit să ațipească am început aterizarea. Copil obosit peste măsură + presiune + perioadă de puseu = 15 minute de plâns isteric. 😔 Nici mie nu mi-a fost bine la zborul de întoarcere, am simțit presiunea mai mult decât alte dăți deci o înțeleg foarte bine pe Crina. Sărăcuța, s-a speriat atât de rău încât odată ajunsă în scoica ei din maşină a început să râdă în hohote, simțind că vom ajunge în curând acasă. Se pare că pentru noi zborul la ora de somn nu a fost deloc o idee bună. 😔 Am fost totuşi surprinşi de empatia celorlalți pasageri. Deşi noi ne simțeam foarte prost că am „deranjat” pe toată lumea, majoritatea ne-au zâmbit calm şi i-au adresat câteva cuvinte frumoase Crinei când au ajuns lângă ea, fie la coborârea din avion, fie în autobuzul care ne ducea la aeroport.

Privind în urmă pot spune că a fost o experiență frumoasă, mai reuşită decât ne aşteptam. Totuşi, aşa ceva nu este pentru oameni comozi. Călătoritul cu bebeluşul este uşor doar în cazul unor aşteptări realiste.

Ce am învățat noi şi cum să îți fie mai uşor cu bebeluş în city break la Londra:

1. Căutați cazare cât mai aproape de centrul oraşului.

2. Nu vă propuneți să plecați de la cazare la ore nerealiste, cel mai bine vă odihniți şi vă relaxați puțin la începutul şi la sfârşitul unei zile lungi. Nu doar bebeluşul, ci şi voi aveți nevoie de odihnă.

3. Eu nu m-am sfiit să alăptez oriunde a fost nevoie şi nu am avut nicio problemă. Cel mai important e să fii flexibilă, să îți propui să alăptezi (dacă este cazul) oriunde ca să ai libertate de mişcare. În sistemul de purtat e şi mai bine, nici nu vede nimeni.

4. Noi am ales Manduca XT pentru că bebe era obişnuit să doarmă acolo, dar la fel de bine se poate călători şi cu căruţ. Nu ştiu însă cum se procedează în avion, am auzit cazuri în care au fost stricate părți de la căruț, deci e posibil să aveți o surpriză neplăcută.

Manduca o găsiți la hiphip.ro.

5. Fiți pregătiți să schimbați bebeluşul în orice baie, chiar şi fără masă de înfăşat.

6. În funcție de fiecare bebeluş în parte, zborul seara poate fi dificil. Merită să analizați puțin înainte de a achiziționa biletele.

7. Deşi cu copil ai prioritate la îmbarcare, mulți părinți aleg să mai stea în aeroport ca să petreacă cât mai puțin timp în avion înainte de decolare. Din păcate de multe ori nu mai găseşti loc de bagaj dacă faci asta, dar cel puțin nu se plictiseşte copilul aşa repede.